Helder en Duidelijk heeft een communicatiestrategie voor klimaatadaptatie in de provincie Zeeland ontwikkeld en een bewustwordingscampagne opgezet en uitgevoerd. Dit gebeurde tijdens de uitvoering van de risicodialogen en het maken van een uitvoeringsprogramma in het kader van het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie. De campagne richtte zich op de Zeeuwse samenleving. We organiseerden een creatieve brainstormsessie voor alle betrokken partijen van de Samenwerking Klimaatadaptatie Zeeland. We schakelden een gedragsdeskundige in, om de effectiviteit van de campagne te versterken. We vertaalden de opbrengst van de brainstorm in een krachtige kernboodschap, een slogan en een ‘klimaatstempel’ die door alle organisaties te gebruiken is.
We werkten een idee uit voor een grote kick-off van de campagne, in combinatie met een wedstrijd voor alle Zeeuwen: wie heeft de mooiste klimaatbestendige tuin? Via sociale-media verspreidden we korte video’s met voorbeelden, die ook terug te vinden zijn op www.zeelandverandertmee.nl. De betrokken partijen communiceren nu via hun eigen kanalen over klimaatadaptatie. De communicatiestrategie geeft aan hoe ze dat kunnen doen. Voor de ondersteuning van de communicatieprofessionals ontwikkelden we een communicatie-toolkit met middelen als de klimaatstempel, flyers gericht op diverse doelgroepen, een rolbanner, video’s, sociale-mediaberichten en informatieve teksten. De kracht van de toolkit is dat de communicatiemiddelen in heel Zeeland hetzelfde karakter hebben en dezelfde boodschap uitstralen.